Zondag en maandag, Malakka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Marjolein Hout - WaarBenJij.nu Zondag en maandag, Malakka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Marjolein Hout - WaarBenJij.nu

Zondag en maandag, Malakka

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

28 Juli 2014 | Maleisië, Malakka

Zondag zijn we 's ochtends met de bus vertrokken richting Malakka. Op zich een tocht van twee uurtjes. Het was echter erg druk op de weg omdat het morgen Suikerfeest is. Dat wordt uitgebreid gevierd, dus iedereen wil naar huis.

In Malakka hebben we hotel met zwembad. Dus we begonnen met een duik. Daarna zijn we met een boot richting het centrum gevaren en hebben daar een stadstour gewandeld. Malakka was eerst van de Portugezen, toen van de Nederlanders en daarna van de Engelsen. Sinds 1957 is het onafhankelijk.

Veel oude huizen zijn gesloopt. Ook door Nederlanders, Engelsen en Portugezen, maar later voor nieuwbouw. Er zou een Nederlandse invloed zijn op bepaalde gebouwen, maar ik zie het niet zo. Er staat nog wel een stadthuys en bij een kerk liggen gravenet oud-Nederlandse teksten. Wel apart in dit deel van de wereld.

Het is erg warm en drukkend. We soppen allemaal in onze kleren. We bezoeken nog drie heilige plekken in 1 straat: een hindutempel , een moskee en een Chinese tempel waar zowel Boeddhise,, confucianisme en taoisme wordt belden. Met name de laatste was erg indrukwekkend. De jongens konden wat met vuur spelen dus die hadden plezier genoeg.

We eindigden de tocht in Jonkerstreet. Superdruk!! Niet normaal. Overal mensen, en dat met die hitte. Overal waren kraampjes met koopwaar of eten. Wij hebben gewoon bij een restaurantje gegeten met een ander stel van de groep. Het was lekker, maar kleine porties. Aan het eind van de avond kwamen we de gids nog tegen. Met z'n allen zijn we toen nog een biertje (wijn is hier heel duur en alleen per hele fles te krijgen) gaan drinken. Om 12 uur 's nachts barstte overal vuurwerk los, het begin van het Suikerfeest. Wij doken ons bed in.

De volgende dag zijn Leanne en Paul met het grootste deel van de groep een mountainbiketocht gaan maken naar plantages. Was ook warm maar erg leuk. Verder weet ik daar niet veel van. Wel werden ze bij een gezin binnen uitgenodigd om een stukje Suikerfeest mee te vieren. Ze kregen allerlei hapjes, de bofkonten.

Jeroen en ik gingen naar die dierentuin. Natuurlijk probeerde ik de taxi af te dingen, maar dat kan ik echt niet hoor. Gelukkig was het niet duur.
In de dierentuin waren we zo'n beetje de enige westerlingen. Sommige verblijven waren prachtig, maar er zaten ook zeer trieste gebouwen bij. Het was dus geen onverdeeld genoegen. Maar toch wel bijzonder, zover weg naar een dierentuin.
Een taxi terug was een dingetje. Die stonden er namelijk niet. Aan de overkant van de snelweg was een McDonald's daar zijn we eerst maar wat gaan eten. Vervolgens dachten we eerst, we wachten op een taxi. Maar dat duurde. Toen dachten we, zullen we dan maar gaan lopen. Maar ja het was 15 km en welke kant op? Een bus dan maar. Die reed net weg.

Gelukkig hadden we genoeg water, maar de hitte werd wel steeds erger. En toen kwam daar ineens een taxi aanrijden, yes!

Bij het hotel zijn we direct het zwembad in gedoken, heerlijk.